Maak van jouw website een luipaard: Accelerated Mobile Pages (AMP)

Door de coronapandemie is onze schermtijd toegenomen en daarmee ook tijd die wij op het internet besteden. Op je mobiele telefoon zijn websites nog vaak erg langzaam en dit kan tot frustraties leiden bij de klant. Door er als bedrijf voor te zorgen dat jouw website wél snel laadt op mobiele apparaten, kan je competitief voordeel behalen. Dit kan je doen door gebruik te maken van AMP-pagina’s.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn internetpagina’s die geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden op mobiele apparaten. In 2016 is Google begonnen met het AMP-project om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Daarnaast kunnen AMP het gebruik van adblockers verlagen, omdat ze de laadtijden van advertenties verlagen waardoor ze minder vervelend zijn voor de bezoeker van jouw website. Het project is ‘open source’. Dit houdt in dat iedereen kan helpen met het verbeteren en optimaliseren van AMP-codes. Aangezien het project nu al vier jaar bezig is zijn er dus al veel bugs en fouten uit de codering gehaald. AMP kunnen laden in elke moderne browser. Het is net zo gemakkelijk om video’s, advertenties of wat dan ook op de pagina weer te geven. Het doel van AMP is om het weergeven van content even makkelijk te houden, maar om dit wel te doen op een betere, snellere, en technische basis. AMP-websites zijn te herkennen aan het AMP bliksemschichtje (onderstaande foto) dat te zien is in de zoekresultatenpagina. Dankzij dit logo, is het makkelijk te zien welke pagina’s snel zijn.

AMP voorbeeld NOS

Wat is het voordeel van AMP?

Ten eerste zorgt het installeren van een AMP op jouw website voor zoekmachine optimalisatie, omdat het algoritme van Google voorrang geeft aan websites die snel laden. De websites met AMP worden door Google hoger in de zoekresultaten weergegeven.

Een ander belangrijk voordeel is de toename in gebruiksvriendelijkheid. Niemand heeft zin om een eeuwigheid te wachten voordat de website eindelijk laadt. Een trage website kan erg op de zenuwen van jouw bezoekers werken. De laadsnelheid van jouw website kan het verschil maken tussen een conversie en het mislopen van een klant. India Today, een Indiase krant, zegt 23% meer omzet per pagina te behalen door gebruik te maken van AMP waarop advertenties worden weergegeven. Daarnaast heeft de site ook een twee keer zo hoge ‘click through rate’ in vergelijking met non-AMP-pagina’s en ligt het bezoekersaantal hoger[1]. Tot slot zal deze toename in gebruiksvriendelijkheid zorgen voor een lagere bounce rate.

Maar wat zijn de kosten?

Het proces van het maken van een AMP-pagina is vergelijkbaar met het ‘normale’ proces. Zowel een AMP-pagina als een niet AMP-pagina bestaat uit dezelfde content, maar dan vormgegeven met behulp van andere elementen. Zo kunnen website-developers in plaats van standaard site-elementen te gebruiken, AMP-elementen gebruiken. De kosten zijn daarom vergelijkbaar met die van niet AMP-pagina’s.

Is het wat voor jou?

De laadtijd van een website is dus erg belangrijk. Door de enorme groei in mobiel dataverkeer, is dit alleen nog maar belangrijker geworden. Mensen verwachten snel te kunnen vinden wat ze zoeken en al helemaal op een mobiel apparaat. AMP kunnen daarom van competitief voordeel zijn. Als een groot percentage van jouw klanten de website bereikt via een mobiel apparaat, dan is het zeker verstandig om AMP te implementeren. Wij willen je daar graag bij helpen!


Bronnen:

[1] https://amp.dev/success-stories/indiatoday/

Terugbel verzoek