Daar zit een luchtje aan: Geurmarketing

Je kent het vast wel; je bent bij de broodafdeling in de supermarkt en je ruikt die heerlijke geur van vers afgebakken brood. Je hebt meteen trek in broodjes en besluit dus wat te kopen. Als je later terugdenkt aan het bezoeken van die specifieke supermarkt, dan herinner je meteen die geur weer. Die geur en de vele andere geuren in de supermarkt zijn meestal bewust versterkt. Het is allemaal onderdeel van de geurmarketing.

Wat is geurmarketing?

Geurmarketing is het doelbewuste gebruik van geuren op klantcontactmomenten om de verkoop van producten te stimuleren. In het voorbeeld van de supermarkt kan je daarbij denken aan het moment dat een klant bij de broodafdeling staat. De lekkere geur van het vers afgebakken brood stimuleert de klant om brood te kopen. Geur is sterk gelinkt aan de emoties die we ervaren en daarmee ook ons koopgedrag. Het is een hele subtiele manier van marketing aangezien klanten het vaak zelf niet eens doorhebben.

Bovendien wordt de klantenervaring verbeterd door geurmarketing. Zo zorgt Schiphol voor een unieke geur in haar toiletten. Hierdoor beleven klanten een fijner toiletbezoek. Het verhoogt de kwaliteitsperceptie bij de klant en geeft een schoner gevoel. Dit zullen ze herinneren bij een later bezoek aan Schiphol.

Naast de directe effecten op de verkoop en de klantenervaring, heeft geurmarketing ook indirecte effecten. Zo wordt ook de bedrijfsidentiteit versterkt. De geur van popcorn is bijvoorbeeld gekoppeld aan een bioscoop als Pathé. Als je daar naar binnen loopt, word je gelijk begroet door een flinke popcorngeur. Deze koppeling tussen een bepaalde geur en een bedrijf, zorgt ervoor dat klanten jouw bedrijf beter zullen onthouden.

Een lekker geurtje is belangrijk

Geur is een belangrijk onderdeel van ons geheugen. Je kunt vast nog wel een specifieke geur uit je kindertijd herinneren. Of dat je juist iets herinnert uit je kindertijd op het moment dat je een bepaalde geur ruikt in het heden. Zowel bij het actief als het passief ophalen van herinneringen speelt geur een rol. Geuren zijn net als andere prikkels onderdeel van een beleving, die vervolgens samen of afzonderlijk een herinnering vormen in onze hersenen. Daarom zal een klant niet alleen kunnen herinneren hoe een winkel eruitzag, maar ook de muziek, de temperatuur, en natuurlijk de geur.

Het effect van geur op klantgedrag is goed terug te zien in de aandacht van een klant. Reuk vergroot de aandacht van mensen [1]. Door deze grotere aandacht is de kans weer groter dat ze jouw bedrijf/merk goed onthouden. Er is ook aangetoond dat klanten langer rondscharrelen in een winkel als er een lekker geurtje hangt [2]. Doordat ze langer in de winkel blijven is de kans dat ze iets kopen ook weer groter.

Onderdeel van de bedrijfsidentiteit

Het is natuurlijk belangrijk dat de klant niet overweldigd wordt door geuren. Geuren zijn nou eenmaal prikkels. Ze moeten goed passen bij de bedrijfsidentiteit om niet als misplaatst vernomen te worden. Daarom is het belangrijk dat je bepaald hebt wat je bedrijfsidentiteit is. Mocht je dit nog niet gedaan hebben, maar wel willen doen dan kan je daar in dit artikel meer over lezen. En voor de volgende keer dat je gaat winkelen, in een hotel overnacht of naar het casino gaat, probeer eens op de geur te letten.


Bronnen: 

[1] Morrin, M., & Ratneshwar, S. (2003). Does it make sense to use scents to enhance brand memory?. Journal of Marketing Research, 40(1), 10-25. http://www.jstor.org/stable/30038832

[2] Ward, P., Davies, B. J., & Kooijman, D. (2007). Olfaction and the retail environment: examining the influence of ambient scent. Service Business, 1(4), 295-316. https://doi.org/10.1007/s11628-006-0018-3

Terugbel verzoek