Wat is de kracht van visuele content?

Visuele content, onze site staat er vol mee. Niet alleen om onze site in een mooi jasje te steken, maar om een verscheidenheid aan redenen die je in dit artikel zal ontdekken. Tegenwoordig kan je niet zonder visuele content op je website, maar ook door platformen zoals Instagram, Facebook en YouTube kunnen we er niet meer omheen. Er is een overvloed aan informatie beschikbaar op het internet, dus hoe kan je er nou voor zorgen dat je toch je doelgroep bereikt? Met visuele content!

Visuele content, wat is dat?

Er is een breed scala aan visuele content: video’s, infographics, afbeeldingen, datavisualisaties, GIF’s, puzzels, memes enzovoorts. Het type content dat op jouw website moet komen, hangt heel erg af van de business waarin je je bevindt. Heeft jouw bedrijf vooral te maken met cijfers en trends? Dan zijn datavisualisaties, zoals grafieken, handige tools om jouw ideeën of informatie over te brengen. Wil jij mensen uitleggen hoe zij bepaalde dingen moeten doen, dan is een video weer perfect. Eigenlijk is een mix van verschillende vormen van visuele content het beste. Je ziet namelijk vaak op sites niet alleen foto’s, maar ook video’s en infographics en zelfs ook quizzen! Waarom doen deze bedrijven dit?

Voordelen visuele content

Makkelijker te consumeren

Het is vaak genoeg bewezen: mensen onthouden visuele content beter dan geschreven content. Als mens zijn we visueel ingesteld. Daardoor kunnen we visuele vormen van informatie sneller tot ons nemen dan tekst. Hierdoor blijft er meer informatie hangen. Het is dus zeer belangrijk om visuele content op je site te hebben omdat mensen dan meer van jouw bedrijf zullen onthouden. Verder blijft informatie ook beter bij mensen hangen, omdat visuele content de flow van je website verbetert. Weinig mensen willen één lange lap tekst lezen, maar als je deze tekst verdeelt in stukjes met visuele content ertussen dan wordt het een stuk aantrekkelijker. Je content wordt een stuk diverser en dus makkelijker te consumeren.

De waarde van visuele content

Boost je SEO

Een heel belangrijk effect van visuele content is die op je SEO (zoekmachineoptimalisatie). Het zorgt er namelijk voor dat mensen langer op je site blijven. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken van een video. Een video trekt mensen sneller omdat het minder moeite kost om de content te consumeren dan bij tekst. Hierdoor zal de gemiddelde tijd die een bezoeker op jouw website spendeert omhoogschieten. Dit wordt ook wel de ‘dwell time’ genoemd en wordt meegenomen in de algoritmes van Google. Het verbetert ook je ‘bounce rate’ (hoeveel bezoekers je site meteen verlaten nadat ze erop geklikt hebben). Mensen zullen door een video of een interessante infographic niet meteen wegklikken, omdat ze toch nieuwsgierig zijn naar die content. Als een bezoeker lang op jouw website blijft, dan betekent dit voor Google dat er goede en relevante content op de website te vinden is. Dit zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten van Google zal komen.

Jouw vindbaarheid op Google neemt nog verder toe doordat visuele content ook in de zoekresultaten van Google Images en/of Google Video’s terechtkomt.

Trek de aandacht

Het vanzelfsprekende voordeel van visuele content is natuurlijk het trekken van aandacht. Zoals je ziet maken wij op onze website veel gebruik van dit voordeel. Zo zorgt opvallende en ondersteunende visuele content voor een levendigere site. Dit zorgt weer voor een prettigere beleving voor de bezoekers van je website. Bovendien is het voor elk bedrijf belangrijk om een eigen stijl te hebben om jezelf te onderscheiden van de rest. Visuele content draagt hieraan bij door bijvoorbeeld de bedrijfskleuren of professionaliteit uit te drukken. De stijl van je website vertelt wie jij bent als bedrijf en visuele content is hierin almachtig.

En nu? Wat kost het?

Visuele content stelt je in staat om een groter publiek te bereiken. Dat komt niet alleen doordat je zichtbaarheid op Google toeneemt, maar ook omdat visuele content vaker gedeeld wordt. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Er kan zelfs gebruik gemaakt worden van stockfoto’s en bestaande relevante YouTube-filmpjes kun je embedden in je website. Hierdoor pak je toch de belangrijke voordelen mee van visuele content, maar ben je erg goedkoop uit. Maar natuurlijk werkt eigen, unieke content het beste. Dit stelt je ook beter in staat om de identiteit van jouw bedrijf uit te stralen.

Wil jij nou ook jouw site van mooie visuele content voorzien? Neem gerust (vrijblijvend) contact met ons op! We helpen je graag verder.

Terugbel verzoek