De toenemende effectiviteit van direct mail

Bij marketing en communicatie gaat de aandacht al snel naar de inzet van online media. In opdracht van PostNL, deed Metrixlab onderzoek naar de impact van direct mail. Daaruit bleek dat offline kanalen winnen aan effectiviteit. Met name direct mail blijkt een sterk communicatiemiddel. Hoe kan dat?

Een online veldslag om aandacht

Online heb je als bedrijf te maken met enorme concurrentie en beperkte aandacht van consumenten. Er is een ontelbare hoeveelheid aan bedrijven die allemaal proberen om de aandacht van een consument te winnen. Deze overvloed aan commerciële uitingen heeft ervoor gezorgd dat online consumenten ongevoelig zijn geworden. De toenemende concurrentie op het online front zorgt er ook voor dat de prijzen stijgen. Het aantal clicks is steeds duurder geworden.

Minder concurrentie op de deurmat

De hedendaagse nadruk op het online front, creëert tegelijkertijd ook weer kansen waar jij gebruik van kan maken. Doordat de meeste bedrijven zo gefocust zijn op de online mediakanalen, vergeten ze het onderscheidende karakter van direct mail. Hierdoor is de concurrentie op de deurmat afgenomen. Met een direct mail val je meer op en hou je bovendien langer de aandacht van de consument vast. Zo bleek uit het onderzoek van Metrixlab dat een consument gemiddeld genomen 2,2 minuten lang aandacht heeft voor een direct mail. Dat is enorm als je je realiseert dat dit gelijk staat aan 6 radiospotjes.

Een betere band

Een ander voordeel van direct mail, is dat het je in staat stelt om een betere band met je klanten te creëren. Dit komt voort uit een hogere betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en personalisatie. De mogelijkheden voor personalisatie zijn tegenwoordig grenzeloos. Een persoonlijke boodschap geeft een klant het gevoel dat je echt de moeite neemt om extra aandacht te geven. Dat maakt het leuk om post te ontvangen. En dat is al helemaal het geval als je de direct mail op een bijzondere manier vormgeeft of de envelop opvult met een kleinigheidje. Hierdoor komt de boodschap die je probeert over te brengen ook niet over als opdringerig.

Een activerende functie

De respons van direct mail neemt steeds verder toe. In de periode van 2008-2016 lag dit op 16%, maar in de periode van 2017-2021 lag dit al op 27%. Dat betekent dat de respons gemiddeld is gestegen met zo’n 69%. Daarbij moet wel gezegd worden dat dit natuurlijk ook afhankelijk is van de markt waarin je actief bent. Maar dit laat wel de activerende invloed van direct mail zien.

Als je er veel aandacht aan besteedt, dan is het met direct mail mogelijk om de steeds schaarser wordende aandacht van je doelgroep te trekken. Door de direct mail persoonlijk te maken en op een creatieve manier te laten opvallen, kan jij inspelen op de steeds verder toenemende respons. Dit maakt dat direct mail een waardevolle toevoeging is aan de marketingactiviteiten van jouw bedrijf. Bij Karstens Mediamakers hebben we alle kennis en middelen om je daarbij te helpen. Haal daar vooral je voordeel uit. Tot slot, het versturen van een direct mail kan lastig zijn vanwege de vaak ingewikkelde mailinglijsten en privacywetgeving. Daar komt onze jaren lange ervaring goed van pas.


Bron: https://www.postnl.nl/zakelijke-oplossingen/kracht-van-aandacht/themas-onder-de-loep/

Terugbel verzoek