Heb ik een nieuw online visitekaartje nodig?

Geeft jouw website een soort flashback naar de tijd waarin iedereen nog op Hyves zat? Dan is het waarschijnlijk tijd om iets te ondernemen en met de tijd mee te gaan.

Een website is in feite jouw online visitekaartje en daarom is het belangrijk dat de uitstraling perfect past bij de identiteit van jouw bedrijf. Als jouw website amateuristisch oogt, frustreert of hetzelfde template gebruikt als de rest van de wereld, dan loop je het risico dat potentiële klanten jouw bedrijf ook zo zullen gaan zien. Een website die een sterke identiteit uitstraalt en goed functioneert, is misschien wel één van de meest effectieve marketingtools. Vraag jij jezelf af of het tijd is voor een nieuwe website? Wij hebben een aantal doorslaggevende vragen op een rij gezet die kunnen helpen bij het maken van deze keuze.

Voel jij je trots wanneer je je website doorstuurt naar potentiële klanten?

Als je geen goed gevoel hebt bij je eigen website, dan moet er iets aangepast worden. Stel je voor hoe potentiële klanten naar jouw website kijken als jij er zelf al niet tevreden over bent. Je hebt een website nodig die aantrekt, uitnodigt en de identiteit van het bedrijf reflecteert. De visuele aspecten van de website moeten zeker niet vergeten worden. Als iemand iets wil weten over jouw bedrijf, dan is de website de eerste plek die ze zullen bezoeken. Jouw website is vaak de eerste indruk bij een potentiële klant.

Is jouw website moeilijk te navigeren?

Zijn de bezoekers van jouw website in staat om snel te vinden waar ze naar op zoek zijn? Bezoekers zouden in staat moeten zijn om binnen 2/3 keer klikken te vinden waar ze naar op zoek zijn. Als dit niet het geval is, dan is de website niet overzichtelijk en duidelijk genoeg. De menubalk van jouw website dient eenvoudig en duidelijk te zijn. En speelt hier een cruciale rol. Tegenwoordig verwachten mensen een efficiënte ervaring te hebben op het internet. Als dit niet het geval is op jouw website, dan gaan ze gemakkelijk naar die van de concurrent.

Is jouw website statisch?

Het is belangrijk dat een website dynamisch is. Dat betekent niet dat je constant de gehele website moet aanpassen, maar dit betekent dat je om de zoveel tijd nieuwe content online moet zetten. Dit kan gedaan worden door af en toe een foto of artikel te plaatsen. Dit zorgt er niet alleen voor dat jouw bezoekers iets leuks hebben om te lezen, maar dit verbetert ook nog eens jouw vindbaarheid op Google.

Een volledig nieuwe website is niet altijd nodig is. Als je wel nieuwe content kan plaatsen, maar dit gewoon niet gebeurt, dan is er sprake van een andere oorzaak dan een slecht functionerende website. Als het erg lastig is om zelf iets te plaatsen, dan is er misschien een nieuw Content Management Systeem nodig. Het is dan een goed idee om toch voor een nieuwe website te gaan.

Maakt jouw website gebruik van een template?

Het kan vanwege de lagere prijs verleidelijk zijn om te gaan voor een website die gebruikmaakt van een standaard template. Maar hier kleven veel nadelen aan. Ten eerste zijn de templates heel slecht voor de vindbaarheid van je bedrijf. Verder is de functionaliteit beperkt. Daarnaast moet je opereren binnen de kaders van het template. Dit betekent dat op maat gemaakte aanpassingen lastig zijn om door te voeren. Als je een template gebruikt, dan kun je er zeker van zijn dat je niet uniek bent. De kans is groot dat duizenden bedrijven hetzelfde design hebben als jij. Een op maat gemaakte website die volledig is afgestemd op de wensen van het publiek, de bedrijfsdoelen en de identiteit van het bedrijf zal van grotere waarde zijn.

Reflecteert jouw website de identiteit van het bedrijf?

Je kan op de korte termijn geld besparen door te kiezen voor de goedkoopste websitebouwer. Op de lange termijn zal dit je echter duur komen te staan. Als jouw website eruit ziet alsof een amateur het heeft ontworpen, dan zal de geloofwaardigheid van jouw bedrijf hieronder leiden. Idealiter zet jouw website je neer als expert op het vakgebied waarin jij opereert. Daarnaast moet jouw website laten zien waar jij voor staat. Onderscheid jij jezelf bijvoorbeeld op het gebied van klantenservice? Dan moet jouw website dat ook uitstralen.

Zijn de creatieve- en de technische kant op elkaar afgestemd?

Veel bedrijven die websites ontwikkelen, weten zich alleen te richten op het functioneren van de website. Ze hebben veel technische vaardigheden, maar missen de creatieve vaardigheden die nodig zijn om invulling te geven aan de website. Ontwikkelen en ontwerpen zijn twee verschillende specialiteiten. Kwaliteit in beide activiteiten is van belang om een goede website te maken. Bij Karstens Mediamakers weten we de brug te slaan tussen deze technische- en creatieve kant.

Is jouw website ook toegankelijk op smartphones?

Tegenwoordig is het belangrijk dat een website toegankelijk is vanuit verschillende platformen zonder dat de kwaliteit van de website hieronder leidt. Jouw website moet ook op smartphones makkelijk te navigeren zijn, de juiste informatie bieden en de identiteit van het bedrijf uitstralen. In sommige industrieën wordt de website voor meer dan 50% bezocht vanaf smartphones. Maar dit is niet de enige reden om hier rekening mee te houden. Websites die niet mobiel-vriendelijk zijn, worden daarvoor gestraft door Google. Deze websites zijn minder vindbaar in de zoekmachine en zullen bij zoekopdrachten niet snel bovenaan verschijnen.

Vraag jij je af of je een nieuwe website nodig hebt?

We hebben in dit artikel een aantal belangrijke vragen gesteld die kunnen helpen bij het vaststellen van de noodzaak voor een nieuwe website. Maar dit artikel bevat natuurlijk niet alle redenen die in ogenschouw genomen moeten worden. Daarnaast is niet voor ieder bedrijf hetzelfde van toepassing. Wat voor het ene bedrijf belangrijk is, hoeft voor het andere bedrijf niet uit te maken. Neem daarom vrijblijvend contact met ons op. Wij kunnen je zeker verder helpen.

Jan karstens

Jan Karstens

Terugbel verzoek