Online en offline media gaan hand in hand

In een digitaliserende wereld, waar alle informatie slechts een paar klikken weg is, lijkt het logisch om vol in te zetten op online marketing. Het is niet te ontkennen dat dit ook een belangrijk component is van een goede marketingstrategie, maar offline marketing mag zeker niet vergeten worden. Om je doelgroep goed te kunnen bereiken is een goede synergie tussen beide noodzakelijk. Maar hoe vind je die synergie?

Bereik een groter publiek

Offline marketing wordt vaak lokaal gedaan, zoals het uitdelen van folders of een advertentie in de lokale regiokrant. Online marketing wordt vaak breder gedaan, onder andere via websites die wereldwijd te bereiken zijn of door middel van sociale media. Maar niet iedereen leest de lokale krant of zit op Instagram of Facebook. Om dus je hele potentiële publiek te bereiken is een combinatie van zowel online als offline media nodig. Het mixen van digitale en traditionele methodes helpen je het beste uit je potentiële klantenbereik te halen.

Combineren is cruciaal

De effectiviteit van online marketing is goed te meten. Het is immers mogelijk om data zoals het aantal website bezoeken, het aantal clicks op advertenties en de digitale omzet te meten. Dit kan lastiger zijn voor offline marketing, omdat je namelijk in veel gevallen niet weet wat er met jouw folder of poster gebeurt. Het kan namelijk zomaar zijn dat iemand een folder aanneemt en deze vijf seconden later weer in de prullenbak gooit. Een goede manier om dit alsnog te meten is door offline en online marketing te mixen. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld een QR-code op de folder te zetten die naar jouw website of product verwijst. Een andere manier is door unieke kortingscodes in mailtjes te zetten voor korting op je website. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de samenwerking tussen online en offline marketing.

Zorgen dat je onthouden wordt door je klanten lukt het beste door het combineren van online en offline media. Het herhalen van een slogan of een boodschap in een advertentie zorgt ervoor dat deze beter onthouden wordt. Een voorbeeld hiervan zijn de ‘Hamsterweken’ van Albert Heijn. Denk maar eens na, je ziet het overal. Spotjes op TV, advertenties online, de winkelinrichting en in de wekelijkse folder die thuisbezorgd wordt. Een combinatie van zowel online als offline marketing. En het werkt, aangezien je weet waar we het over hebben, zelfs al zitten we nu niet in één van de ‘Hamsterweken’.

Val op!

Online marketing heeft te maken met erg veel concurrentie. Zo geeft een simpele Google zoekopdracht naar ‘marketing bedrijf’ al 78,7 miljoen resultaten. Dit geeft aan hoe lastig het tegenwoordig is om online op te vallen. Je kan makkelijk begraven worden onder de concurrentie. Onze slogan is niet voor niets ‘laat je zien’. Online marketing is misschien wel goedkoper en makkelijker, maar het betekent niet per se dat je bereik en conversiepercentage daarmee ook maximaal benut wordt. Traditionele methoden, zoals reclamepost, hebben een van de hoogste conversiepercentages. De inzet van offline marketing kan juist onderscheidend zijn. Een groot voordeel van print is dat het goed scoort op reclameverwerking en laag op irritatie.

De optimale balans

Het is een behoorlijke uitdaging om de juiste balans tussen online en offline marketing te vinden. Dit verschilt dan ook per bedrijf. Het is belangrijk om de prioriteiten van jouw bedrijf goed vast te stellen. Een optimale marketingstrategie is natuurlijk afhankelijk van jouw doelgroep. Leeftijd, locatie en politieke voorkeur zijn belangrijke factoren om in beschouwing te nemen bij het vinden van de optimale combinatie tussen online of offline marketing tactieken. Marketing voor het verkopen van games kan bijvoorbeeld online effectiever zijn, omdat die doelgroep vaker online te vinden is. Bovendien is er groot verschil in de optimale marketingstrategie van business to business (B2B) bedrijven en business to customer (B2C) bedrijven.

Het vinden van de juiste synergie tussen online en offline marketing is erg belangrijk voor jouw bedrijf. Beiden hebben hun eigen unieke kracht en kunnen elkaar versterken. Zorg ervoor dat de online en offline tactieken naadloos op elkaar aansluiten om de beste resultaten te behalen. Wij denken graag met je mee!

Terugbel verzoek