Zo vaak moet je een artikel plaatsen op je website

Het plaatsen van artikelen op jouw website is belangrijk voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) en stelt je daarmee in staat om de bezoekersaantallen te verhogen. Je moet de artikelen die je plaatst eigenlijk zien als vishengels die je uitgooit. Hoe meer vishengels je eruit hebt gegooid, hoe groter de kans dat je een vis vangt. Oftewel, als je veel artikelen op je website hebt staan, dan is de kans groter dat iemand bij jou terechtkomt via Google. Als vuistregel geldt dan ook dat het plaatsen van meer artikelen leidt tot meer bezoekers op jouw website.

Maar hoe vaak moet je nou een artikel plaatsen om echt zakelijk te kunnen profiteren? Ten eerste is het belangrijk om te stellen dat dit per bedrijf verschillend is. Dit heeft onder andere te maken met de doelen die gesteld worden, de grootte van jouw bedrijf en de doelgroep. Toch is er door HubSpot een gouden regel achterhaald waar rekening mee gehouden moet worden.

Het doel

De ideale blogfrequentie is afhankelijk van het doel. Wil je zoveel mogelijk (organisch) verkeer naar je website leiden? Dan is het belangrijk om vooral vaak een artikel te plaatsen. Is het doel juist om de identiteit van jouw bedrijf uit te stralen? Dan is het belangrijk om te zorgen dat de content bijdraagt aan het definiëren van jouw bedrijf. Relevante artikelen gaan dan in op de vragen: Wie ben je? Wat doe je? En waar sta je voor? Deze artikelen hoeven minder vaak geplaatst te worden.

De gouden regel

HubSpot heeft onderzoek gedaan naar data van meer dan 13.500 bedrijven om zo te achterhalen hoe vaak je nou een artikel moet plaatsen. Hieruit is naar voren gekomen dat de gouden regel is om meer dan 11 artikelen per maand te plaatsen. Dit zorgt voor een stuk meer verkeer dan wanneer er minder dan 11 artikelen per maand geplaatst worden. Wat opvalt is dat een bedrijf dat 7 artikelen per maand plaatst bijna evenveel bezoekers heeft als een bedrijf dat maar 2 artikelen per maand plaatst. Pas vanaf 11 artikelen per maand zien we echt een exponentiële groei in het aantal bezoekers van de website. Bij zowel B2B, als bij B2C bedrijven zien we dat de gouden regel van 11 artikelen per maand standhoudt. We zien wel dat het effect bij B2C bedrijven groter is dan bij B2B bedrijven. Dit betekent dus dat er zo’n 2-3 keer per week een artikel geplaatst moet worden. Ook is er naar voren gekomen dat bedrijven die meer dan 15 keer per maand een artikel plaatsen ongeveer 4,5 keer zoveel prospects hebben dan bedrijven die minder dan 5 keer per maand een artikel plaatsen.

Conclusie

Het is een feit dat het consistent plaatsen van artikelen zorgt voor een verhoging in het aantal bezoekers op jouw website. Maar dit betekent niet dat je er continu maar artikelen uit moet blijven gooien. De kwaliteit van de artikelen moet bewaard blijven. Daarom is het belangrijk om goed stil te staan bij de doelgroep. Schrijf artikelen die de vragen van jouw doelgroep beantwoorden en laat zien wie je bent en wat je doet. Op deze manier voorkom je dat je bezoekers aantrekt die niet binnen jouw doelgroep vallen. Tot slot zijn er natuurlijk ook bedrijven die helemaal niet afhankelijk zijn van het aantal bezoekers op hun website. Dan heeft het geen zin om iedere keer maar weer tijd en geld te besteden in het regelmatig publiceren van een artikel.

Wij denken altijd mee vanuit jouw situatie en geven een op maat gemaakt advies. Wil je dus weten of het voor jou verstandig is om consistent artikelen te plaatsen? Wij gaan graag met je in gesprek.


Bronnen:

Terugbel verzoek